· 

Terug naar je vakantie gevoel; drie kleine ont-moet oefeningen.

De ontspanning, niets moeten, doen en laten waar je zin in hebt. Geen to-do lijstjes, geen waan van de dag en zeker geen gestress.

Terug naar die relaxte sfeer met een rustig hoofd, zonder rondrennende gedachten. 

Je wilt gewoon weer terug naar je vakantie gevoel.

 

Ont-moet jezelf; ga uit je hoofd en kom in je lijf.  In deze blog geef ik je drie korte oefeningetjes, om die vakantie ontspanning bewust weer op te zoeken.


Uit je hoofd, in je lijf

Wat mij helpt om het gevoel van ontspanning op te zoeken, zijn kleine oefeningetjes die mij terugbrengen van mijn hoofd in mijn lijf.  Want ja…logisch…de dagelijkse gang van zaken neemt weer z’n beloop, maar gun jezelf ont-moet momenten. Al zijn het maar drie korte momentjes per dag. 

 

Makkelijk te combineren met je dagelijkse bezigheden. Je hebt er niets bijzonders voor nodig. Dus waar je ook bent, hoeveel (of hoe weinig) tijd je ook hebt; ont-moet jezelf

 

Drie kleine oefeningen

1.  Adem in, adem uit.

Eén simpele in- en uitademing is al een meditatie. Even een moment jouw aandacht verplaatsen van je hoofd, naar je lijf. Eén keer observeren hoe jouw adem je neus in- en uitgaat. Eén keer volgen hoe daarmee je borst en buik in beweging komen. Zo simpel kan het zijn.

En bevalt het? Verleng gerust het moment: Een minuut is oké, een kwartiertje, ook prima. Ook dat hoort bij vakantie. Doen wat jij wilt.

 

2. Eet

Even rustig zitten en de smaak, textuur en geur van bijvoorbeeld een broodje kaas tot je laten doordringen. Of neem je de tijd voor jezelf om die Griekse salade voor jezelf te maken, of die tomaat met mozzarella? Water drinken met daarin stukjes komkommer en citroen, Even op adem, proef en geniet. Lunchpauze in vakantie-stand.

 

       3. Fiets met aandacht

Voel hoe je handen je stuur losjes vasthouden, hoe je voeten op de trappers staan, welke spieren zich aanspanning als je opstapt en je fiets in beweging houdt. Kijk om je heen, wat zie je allemaal. Vertraag, waarom zou je tussen je dagelijkse bezigheden moeten racen? Neem eens een andere route en zie wat je opvalt. Wat ruik je? Vers gemaaid gras, de rozen waar je langskomt. Hoe voelt de zon op je gezicht, de zomerwind op je huid?

Je zintuigen als ingang van je lijf. Het klinkt bijna te gemakkelijk, maar mindful fietsen is een prima manier om je vakantiegevoel weer op te zoeken.

 

Bedankt!

Bedank jezelf voor het ont-moet momentje wat je jezelf gegeven hebt. Je hebt tijd genomen om voor jezelf te zorgen. Om van je hoofd in je lijf te komen. Om dat vakantie gevoel van ontspanning bewust op te zoeken. Bedank je lijf, je adem en je zintuigen. En onthoud: deze zijn gemakkelijk in te zetten: Je hebt ze altijd bij je.

 

Hoe zoek jij de vakantie-ontspanning weer op? Leuk als jij jouw tip achterlaat bij reacties hieronder. 

 

Ontmoeten bij de Herberg

Je kunt je 3x per week inschrijven om mee te doen met een meditatie- of mindfulness-uur. Samen en stapsgewijs doen we geleide oefeningen. Elke week andere, zodat jij kan ervaren welke jij het fijnst vindt; waardoor je juist die oefeningetjes kunt kiezen om te doen in je dagelijks leven. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0